۲۹ اردیبهشت

انواع شبکه های اجتماعی که برای کسب و کار شما مناسب است

انواع شبکه های اجتماعی

هر فعالیتی که شما قصد انجام دارید، در کنار
دانش نیاز به تعداد ابزار خاصی دارد تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا
کنید. ما هم اسم این ها را ابزار می گذاریم، زیرا همانند یک ابزار مفید برای
افرادی است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند. به عبارتی دیگر شما هر جا
تعریفی از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با دیجیتال مارکتینگ پیدا می کنید، آن ها
را یک ابزار معرفی کرده که به متخصصان بازاریابی در برندسازی و افزایش فروش کمک
بسیاری می کنند.

مانند ابزارهای فنی که هرکدام برای هدف خاصی
استفاده می شوند، شبکه های اجتماعی هم همینطوراست. هر شبکه بسته به ماهیت خود،
تکنیک مخصوصی دارد و از یک شبکه نمی توان برای هر نوع کسب وکاری استفاده کرد.

بیشتر مشکل و دردسری که شرکت های سئو با مشتریان
خود در خصوص شبکه های اجتماعی دارند، این است که مشتریان به دلیل ناآشنا بودن با
ماهیت هر شبکه، قصد فعالیت در تمامی آن ها را داشته و حاضر هستند که هزینه تمامی
فعالیت ها را به یک نفر بدهند؛ اما حضور داشته باشند. این حضور شاید در نگاه اول
به برندسازی و بیشتر دیده شدن کمک کند؛ اما از آنجایی که مخاطبین آن ها در این
شبکه ها حضور ندارند، پس هیچ فعالیتی در پست های آن ها مانند اشتراک گذاری، ورود و
لایک انجام نمی شود و در آخر شرکت یا مسئول را مقصر می دانند. در هنگامی که بحث
جلسه سئو به انواع شبکه های اجتماعی می رسد، بیشتر وقت متخصص سئو به معرفی کردن انواع
شبکه ها و توجیه کردن آن ها از اینکه کدام نوع را انتخاب کنند که البته این مساله
برای همه یکسان نیست.

ما سعی کرده ایم تا دراین مقاله، تعریفی از
انواع شبکه های اجتماعی  پربازید و موثر در سئوسایت را معرفی کنیم. فقط این نکته را در نظر
بگیرید که هر شبکه بسته به ماهیت کسب و کار، هدف و مخاطبین آن ها باید انتخاب شود
و برای بدست آوردن بازخورد مناسب، مسئول یا ادمین باید چگونگی فعالیت و نوع پست
گذاری در شبکه ها را بداند.

انواع شبکه های اجتماعی

فیس بوک

فیس بوک یکی از انواع شبکه های اجتماعی است. در حال پرکاربردترین شبکه در دنیا است و از هر
کشوری کاربران زیادی فعالی در آن حضور دارد. تعداد کاربران فعال این شبکه به بیش
از ۸۰ درصد کل آن می رسد. در ایران با وجود فیلتر بودن این شبکه حدود شش سال پیش
بیشتر مردم در آن حضور داشتند؛ اما با ورود شبکه های بدون فیلتر دیگر، کم کم محبوبیت
و استفاده خود را از دست داد.

از نظر سئویی، فیس بوک از جمله شبکه های است که
دریافت هر ورودی از آن ارزش بسیار زیادی نسبت به بقیه دارد و بیشتر برای وب سایت
های فروشگاهی که در حوزه خرده فروشی فعالیت می کنند، بیشترین بازدهی را دارد.

افرادی که دارای کسب وکارهای زیر هستند، فعالیت
در فیس بوک برای آن ها توصیه می شود:

  • تجارت الکترونیک
  • خدماتی
  • جواهر فروش ها
  • لباس فروش ها
  • شرکت های انجام دهنده تبلیغات
  • سایت های علمی
  • خدمات درمانی
  • و تمامی فعالیت های دیگر که در حوزه خرده فروشی
    فعالیت می کنند.

به هر حال با اینکه این شبکه فیلتر است؛ اما
هنوز هم کاربران زیادی از ایران در این شبکه فعال هستند و می توان با به کار بردن
بعضی از اصول، بهترین بازاریابی را بین آن ها انجام داد.

توییتر

توییتر یکی از انواع شبکه های اجتماعی است که بعد از فیس
بوک، رتبه دوم محبوبیت را در دنیا دارد که البته بین رتبه اول و دوم همیشه
اختلافاتی وجود داشته است. بازار مخاطبان این شبکه کمی خاص است و فقط افراد شخصی
نسبت به شرکت ها بهتر است تا از این شبکه استفاده کنند. در واقع توییتر را یک شبکه
کمک کننده برای اینفلوئنسر مارکتینگ می دانند.

هدف اصلی این شبکه، فقط نشر نظر و گفتمان است و
هرچه گفته ها جذاب تر باشد، تعداد بازدید و لایک پست ها نیز افزایش پیدا خواهد
کرد.

افرادی با حوزه های کاری زیر، بهتر است که از
این شبکه استفاده کنند:

  • سلبریتی ها
  • سیاست مدارها
  • بازاریابان اینترنتی
  • افرادی که به دنبال اینفلوئنسری هستند
  • هنرمندان

لینکدین

شبکه ای که از متخصصین تشکیل شده است و بهترین
مکان برای کسب وکارهای تخصصی است. هرکسی که در این شبکه فعالیت می کند، به دنبال
مطالب تخصصی است و از این رو سعی می کند تا با افراد و شرکت هایی که پست های تخصصی
قرار می دهند، ارتباط مناسبی برقرار کرده و صفحات آن ها را دنبال کند.

بیشتر افراد و شرکت هایی که در زمینه سئو، طراحی
سایت و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنند، در این شبکه فعال هستند و از این رو به
اشتباه آن را شبکه جامع از متخصصین کامپیوتر می دانند؛ در صورتی که این شبکه برای
هر فرد و شرکت که در زمینه ای تخصصی فعالیت می کند، بسیار کاربردی است و فرقی
ندارد که حوزه کاری شما چیست. وجه مشترک همه افراد عضو این شبکه، دنبال کردن مطالب
تخصصی و آشنا شدن آن ها با تمامی حوزه ها است.

اینستاگرام

بعضی از شبکه ها به قدری معروف و کاربردی می
شوند که نه تنها همه آن را می شناسند، بلکه کاربردهای مختلف و متفاوتی هم می توان
در کنار آن به وجود آورد. اینستاگرام یکی از محبوب ترین  شبکه اجتماعی اشتراک عکس است. هدف
اولیه این شبکه، به اشتراک گذاری عکس از رویدادهای زندگی و کاری افراد برای
مخاطبین خود بوده است؛ اما کم کم با معرفی و محبوبیت بیشتر این شبکه، کسب وکارها
هم برای فروش کالا و معرفی خدمات خود وارد شدند، به طوریکه امروزه شاهد وجود یک
بازاری متفاوت در این شبکه هستیم. به عبارتی دیگر بیشتر کسب وکار با استفاده از
عکس به دنبال برندینگ و معرفی کالا و خدمات خود هستند.

استفاده از این شبکه برای کسب وکارهای زیر نسبت
به بقیه بیشتر توصیه می شود:

  • هتل ها و رستوران ها
  • آژانس های مسافرتی
  • سالن های زیبایی و مد
  • خرده فروش های تزئیناتی
  • اینفلئنسرها

گوگل پلاس

این شبکه نسبت به بقیه استفاده کمتری دارد؛ اما
از پرتاثیرترین شبکه ها درسئو سایت است. هر ورودی از این شبکه ارزش بسیاری بالایی
از نظر گوگل دارد، برای همین است که شرکت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشتر
از همه بر فعالیت در این شبکه تمرکز می کنند. تاحدی استفاده از گوگل پلاس تخصصی
است و بیشتر آن هایی که اکانت در این شبکه دارند، غیر فعال است و به منزله بالا
بردن پرستیژ کاری خود آن را ایجاد کرده اند. بیشتر شرکت هایی که در حوزه دیجتیال
مارکتینگ و سئو فعالیت می کنند، دارای اکانت در این شبکه هستند و به عبارتی دیگر
گوگل پلاس یک مکان تخصصی برای افراد حوزه کامپیوتر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *