۱۵ مهر

سئو منفی

سئو منفی

گوگل در چند سال اخیر در تلاش بوده است تا بتواند سایت‌هایی که قوانین آن را رعایت نمی کنند و به‌ اصطلاح از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند
را از لیست نمایش جستجو حذف کرده و جریمه نماید. گوگل لیست تکنیک‌های سئو کلاه را
عنوان کرده است، اما اصطلاحی دیگر که چندساله بین متخصصان سئو مطرح‌ شده است، سئو
منفی می باشد. سئو منفی شامل تکنیک‌هایی است که روی رتبه سایت شما اثر منفی می‌گذارد و
حتی ممکن است متوجه نشوید که تکنیک‌هایی را که استفاده می نمایید، جز لیست سئو منفی قرارگرفته
است. در حالت کلی، سئو منفی زیرمجموعه‌ای از سئو کلاه سیاه است وهمان جریمه را نیز
به دنبال دارد. در ادامه قصد داریم تا در خصوص این سئو و عواملی که باعث آن می‌شود
را بیان کنیم.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که به‌ نوعی
شبیه تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است و روی رتبه سایت شما اثر منفی می‌گذارد و
باعث کاهش آن می‌شود.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت
وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که
سایت خود را هم نیز ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام
آن گرفتار نشوید.

انواع موارد سئو منفی و راه‌های مقابله با آن
چیست؟

۱٫ مزرعه لینک و لینک‌های اسپم شده

یکی از روش‌های دریافت بک لینک نیز استفاده از
مزرعه لینک است. اگر به‌ درستی از قانون این مزرعه استفاده کنید، می‌تواند باعث
افزایش رتبه سایت شما شود ولی متأسفانه این اتفاق خیلی کم می‌افتد. در مزرعه لینک،
انواع لینک‌های مختلف مانند لینک‌های اسپم شده و غیره وجود دارد و سایت شما
ناخودآگاه از این سایت‌ها بک لینک دریافت می‌کند.

درواقع اسپمرها که چنین لینک‌هایی را ایجاد می‌کنند،
با ثبت سایت شما و انکر تکست سعی می‌کنند که به سایت شما لینک بدهند. برای اینکه سایت‌های
آن‌ها از محتویات ضعیفی یا کپی شده برخوردار است، سایت شما نیز جریمه خواهد شد.

اما چگونه از این مسئله در امان باشیم؟ این نکته
را بهتر است بدانید که در امان بودن کامل از سئو منفی به‌هیچ‌ وجه در دست و قدرت
شما نیست و همیشه لینک‌هایی وجود دارند که بخواهند به سایت شما لینک بدهند. اولین مسئله‌این
است که سعی کنید اگر قصد ایجاد مزرعه لینک دارید، حتماً با سایت‌های مشابه خود و
دارای رتبه بالا این کار را انجام دهید و بعد اینکه همیشه از طریق گوگل وبمستر، ورودی‌ها
را بررسی کنید و هرکدام به نظر شما مشکوک آمد را سریعاً خودتان اسپم یا حذف کنید.

۲٫ نفوذ هکرها

هکرها افرادی هستند که کارشان نفوذ غیرمجاز به سایت‌های
دیگران به‌منظور دزدیدن یا تخریب اطلاعات آن‌ها می‌باشند و برای بازگرداندن آن‌ها
از مالک سایت باج می‌گیرند. ازاین‌رو، امنیت مهم‌ترین عامل در هر وب‌سایت است.

هکرها زمانی که بتوانند یک باگ در سایت شما پیدا
کنند، به هیچی رحم نکرده و سریعاً همه‌چیز را به می‌ریزند که این خود نمونه‌ای از
سئو منفی است، مسئله‌ای که اصلاً دست شما نیست ولی باید با استفاده از تکنیک‌هایی
جلوی ورود آن‌ها را گرفته و سریعاً بعد از هر حمله، اقدام به بازسازی سایت خود
کنید.

هکرها ممکن است که تاکتیک‌های زیر را به جهت سئو
منفی
در سایت شما به کار بگیرند:

  • قرار دادن محتواهای ضعیف یا کدهای مخرب در بخش‌هایی
    از سایت شما
  • قرار دادن محتواهای از سایت‌های دیگران به‌صورت کاملاً
    کپی شده که باعث جریمه سایتتان می‌شود.
  • قرار دادن لینک‌های مخرب و اسپم شده
  • حذف کردن لینک‌ها و عکس‌های سایت
  • مخفی کردن کدهای HTML5 که ازنظر سئو یک جرم تلقی می‌شود.

اما باید چه‌کار کرد که جلوی نفوذ هکرها گرفت؟

  • اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، بهتر است که پلاگین Google
    Authenticator که پسورد دومرحله‌ای تولید می‌کند را نیز به کار
    بگیرید. هر موقع که شما قصد وارد شدن را داشته باشید، گوگل کد خاص و یک‌بارمصرفی
    را به گوشی شما ارسال می‌کند.
  • پسوردهای
    قوی و ترکیبی از اعداد و حروف را به کار ببرید و هرچند وقت یک‌بار آن را تغییر
    دهید.
  • از تمامی فایل های
    سایت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید و آن را آخر هرروز به‌روزرسانی کنید.
  • اگر
    کاربران سایت شما این اجازه رادارند که فایل‌هایی را درسایت آپلود کنند، حتماً با
    هماهنگی شرکت هاستینگ خود، آنتی‌ویروس قوی را نصب نمایید.

در آخر توصیه می‌شود
که حتماً یک مشاوره امنیت داشته باشید. هکرها ساعت کاری ندارند و هرلحظه ممکن است که به هر سایتی
نیز حمله کنند.

۳٫ محتوای کپی شده در سایت‌های دیگران

یکی از موارد سئو
منفی
نیز کپی کردن مطالب سایت شما در دیگر سایت‌ها است. شما ممکن است که برای
اینکه بخواهید بک لینکی از دیگر سایت‌ها دریافت کنید، مطالب سایت خود را عیناً کپی
کرده و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی را که پربازدید هستند، قرار دهید. یا حتی
ممکن است بخواهید مطلبی در سایت خود قرار دهید، ولی عین جملات (یا خیلی شبیه آن)
در دیگر سایت‌ها نیز وجود داشته باشد. در هر دو مورد، گوگل محتوای سایت شمارا کپی
شده تلقی کرده و جریمه می‌کند.

برای این منظور،
توصیه می‌شود که اول‌ازهمه اگر مطلبی در سایت خود قرار دهید، اجازه بدهید که کامل
ایندکس شود سپس آن را در دیگر سایت‌ها یا شبکه‌ها نشر دهید. همچنین اگر قصد نوشتن
مطلبی رادارید، موضوع و جملات خود را بررسی کنید تا مانند دیگران نباشد.

۴٫ فعالیت مخرب در شبکه‌های اجتماعی

بعضی از اسپمرها و
افراد، اقدام به ساختن شبکه‌های اجتماعی جعلی به نام سایت یا برند شما می‌کنند و هر
نوع فعالیتی را که بخواهند انجام می‌دهند. این کار علاوه بر اینکه باعث تخریب هویت
شما می‌شود، ممکن است حتی در رتبه سایت شما هم اثر منفی داشته باشد. بعضی از این
اسپمرها با قرار دادن لینک در شبکه‌ها و هدایت آن‌ها به سایت شما، به‌ظاهر باعث
افزایش ورودی می‌شوند اما ازآنجاکه شبکه‌های فیک قبلاً توسط خود ادمین ها ریپورت
شده است، گوگل ورودی از آن‌ها را نیز جریمه خواهد کرد.

توصیه می‌شود که اول‌ ازهمه
اکانت رسمی خود را ایجاد کرده و به همه کاربران خود اطلاع دهید که هرگونه اکانتی غیرازاین،
فیک بوده و سریعاً به شما گزارش دهند.

۵٫ سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین
عواملی که اگر پایین باشد، سریعاً باعث کاهش مخاطبان می‌شود. سعی کنید که حتماً
سرعت سایت خود را بالا ببرید، برای اینکه تکنیک‌های افزایش سرعت سایت را بدانید،
توصیه می‌شود که مقاله‌ای را که قبلاً در سایت سئوکار قرار داده‌ایم را مطالعه
نمایید.کاهش سرعت سایت یک نوع سئو منفی است.

بعضی از اسپمرها،
تلاش می‌کنند با هدایت و ارسال کدهای مخرب به سایت شما، سرعت سایتتان را کاهش
دهند. حتماً سرعت را با استفاده از ابزارهای مخصوص بررسی کرده و در صورت مشاهده
کاهش، اقدام به رفع آن کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *