۱۴ دی

موتور جستجو

موتور جستجو

تا چند سال پیش اگر شما به دنبال مطلبی بودید،
باید به دنبال افراد و کتاب‌هایی می رفتید که در حوزه اطلاعاتی شما دانشی داشتند و
اگر مطلب شما هم خیلی تخصصی بود، پیدا کردن منابع  برای دریافت اطلاعات موردنیاز، خیلی سخت بود. بعد از ظهور اینترنت و پیدایش انواع موتور جستجو مختلف، کم‌کم
پیدا کردن اطلاعات راحت‌تر شد و هر شرکت و شخصی توانست با ایجاد یک وب‌سایت یا
پایگاه داده اطلاعاتی، داده‌های موردنیاز را در این شبکه اینترنتی آپلود نماید تا
بقیه افرادی که نیاز به داده‌های آن داشتند، بتوانند استفاده کنند.

برای پیدا کردن مطالب در اینترنت، شما نیازبه  سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. ازاین‌رو، نیاز
به انواع موتور جستجو احساس می‌شود تا بتواند منابع اطلاعاتی را موردنیاز شمارا
نمایش دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا برای شما انواع موتور جستجو به همراه
تکنیک ها، البته خیلی خلاصه، بیان کنیم. مسئله‌ای که در سئو سایت اهمیت زیادی
دارد.

موتور جستجو چیست؟


موتور جستجو
ابزاری است که اطلاعات موردنیاز
شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌کند
و نمایش می‌دهد.

امروزه
با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور
جستجو افزایش‌یافته است. پس خیلی مهم است که این موتورها دارای الگوریتم درستی
باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به‌ درستی نمایش دهند.

انواع موتور جستجو چیست؟

وقتی اسم موتور جستجو می‌آید، اولین اسم (سایتی)
که در ذهن همه به وجود می‌آید، گوگل است؛ اما امروزه موتورهای جستجو بیشتر از
گذشته شده است و هرکدام نیز کارایی مربوطه و خاص خود را دارد.

در حالت کلی انواع موتور جستجو را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت‌ها و
    پایگاه داده‌ها
  • دایرکتوری‌ها

موتور جستجو بر اساس خزیدن

یکی از دسته کلی انواع موتور جستجواست که برای
خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت‌ها، مخصوصاً وب‌سایت‌های جدید
خزش می‌کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارها شاخص گذاری می‌کند و اگر مشکلی
نداشته باشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می‌کند. گوگل
یکی از نمونه این سایت‌ها است.

دایرکتوری‌ها

دایرکتوری‌ها یکی از انواع موتور جستجو است که
اطلاعاتی شامل کسب‌وکارها، فعالیت‌ها و غیره را بر اساس دسته‌بندی خاصی که دارند،
ذخیره می‌کند. یکی از نمونه این سایت‌ها را می‌توان یاهو نام برد.

  • ابتدا مالک کسب‌وکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود
    را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرست‌های دایرکتوری ثبت می‌نماید. همچنین کلمات
    کلیدی متناسب نیز تعیین می‌شود.
  • بعدازاینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد،
    اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید
    می‌شود.

دیگر انواع موتور جستجو

به‌غیراز دو نوع بالا، موتورهای جستجو می‌توانند
بر اساس کاربرد خود نیز به زیر دسته‌های کوچک‌تری تقسیم شوند:

۱٫ امروزه اکثر موتورهای جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌های مختلفی نمایش می‌دهند
که هرکدام هم الگوریتم‌های و تکنیک‌های مخصوص به خود را برای نمایش دارند.

برای مثال می‌توان خود گوگل را نام برد. گوگل به‌غیراز
نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها
نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

۲٫ بعضی از موتورهای جستجو مانند Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از
صفحات از دیگر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و نمایش می‌دهند.

۳٫ موتورهای جستجو معنایی مانند Swoogle نتایج را در یک محدوده
خاص بر اساس معنا و مفهوم کوئری مورد جستجو نمایش می‌دهند.

معرفی انواع موتور جستجو برتر

۱٫ گوگل

گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین و پراستفاده‌ترین
موتور جستجو است.

بر اساس آخرین گزارش‌هایی که در فوریه ۲۰۱۶
منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل ۶۵ درصد و در بینگ که رتبه دوم است، ۲۱٫۴ درصد است.

۲٫ بینگ

تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی
رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین
میزان استفاده را بین کاربران دارد.

۳٫ یاهو

یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط
بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های
ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات‌رسانی خود را متوقف کرد.

۴٫ Ask.com

اسک توانسته است امروزه ۳ درصد جستجوی کل را دربگیرد.
پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و
جواب داده می‌شود.

۵٫ AOL.com

این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی ۰٫۶
درصدی را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وب‌سایت معروف را
برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار می‌دهد مانند engadget.com،techchrunch.com و a huffingtonpost.com.

۶٫ Baidu

این سایت در سال ۲۰۰۰
تأسیس شد و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی
از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می‌گیرد و ازاین‌رو
رتبه ۴ الکسا را دارد.

۷٫ Wolframapha

این موتور جستجو با
دیگر نوع‌ها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده‌ها
و فرمول‌ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی می‌دهد.

۸٫ DuckDuckGo

این موتور جستجو مزیت‌های
بسیاری نسبت به بقیه دارد. داشتن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران
را ذخیره نمی‌کند و پشتیبانی نکردن از آگهی‌های تبلیغاتی از نمونه مزیت‌های این
سایت است. مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، می‌تواند رقابت تنگاتنگی
را نیز با گوگل انجام دهد.

۹٫ Internet Archive

Archive.org آرشیوی از اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت‌ها
و دامنه‌ها است.

۱۰٫ Yandex.ru

بر اساس الکسا، این
سایت در سی تای اول سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی
محصولات و خدمات می‌پردازد. ۶۵ درصد جستجوی کل کشور روسیه این سایت تشکیل می‌دهد.

انواع موتور جستجو
داخلی

موتورهای جستجو داخلی
زیادی در چند سال گذشته به وجود آمده است که هرکدام در دسته‌هایی که در بالا معرفی
شد، قرار می‌گیرند. البته بیشتر این موتور جستجو در حال حاضر، دایرکتوری هستند و
به معرفی کسب‌وکارها همراه با اطلاعات آن‌ها می‌پردازند. معروف‌ترین این سایت را می‌توان
کتاب اول دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *